Sønderborg HHX: “Byg et Metaverse med AR-muligheder”
Et SO-forløb for hele 1.g med 190 elever med informatik, samfundsfag og matematik, hvor elevteams byggede hver deres Metaverse med AR-elementer.
ARducation omsættes på erhvervsgymnasier i længerevarende og fagligt krævende forløb:
Forløbene med AR er tilpasset uddannelsernes faglige sigte og kompetencemål.
Erhvervsuddannelserne (EUD) er bredt repræsenteret i ARducation:
Forløbene har forskelligt udformning og omfang. Men alle forløb benytter AR-apps til det erhvervsfaglige indhold i de enkelte uddannelser.
I hver af de 3 projektkommuner Vestfyn, Svendborg og Sønderborg har HHX, HTX og EUD tilknyttet grundskoler.
Ungdomsuddannelserne bidrager til brobygningsforløb eller valgfag, med events, til klubarbejde eller andre frivilligarrangementer.
Et SO-forløb for hele 1.g med 190 elever med informatik, samfundsfag og matematik, hvor elevteams byggede hver deres Metaverse med AR-elementer.
Et flerfagligt projekt med AR, centreret om 6 klassers studieture i 2.g (feb. – apr. 2022).
Et forretningsorienteret projekt på tværs i uddannelseskæden, fra 10. kl. til og med de merkantile ungdomsuddannelser. Med AR-kommunikationsmaterialer og repræsentanter fra erhvervslivet.
Et elevstyret og praksisrettet forløb, hvor elevernes finale læringsprodukt – en skattejagt med AR – fremover skal anvendes i brobygning for 8. klasser på HTX.
Nyt monofagligt forløb i Engelsk om New York og 9/11. Eleverne arbejdede med et svært emne ved at benytte AR som en ny cartooniseret tilgang.
Et storskala projekt på tværs af HHX-årgange og i samarbejde med kultur- og erhvervslivet
Et modul med en augmenteret SWOT-analyse model, udarbejdet på HHX og gennemført indtil videre i EUD/EUX (april 2021)
Et tværfagligt online forløb i Innovation og Informatik B. Eleverne fandt AR-svar på selv-identificerede problemstillinger i dagligdagen. Løsningerne blev forarbejdet i forretningsplaner.
Tværfagligt HTX-forløb ang. analyse og design af en reklameplakat med henvisning til en (selvudviklet) AR-app.
Et modul i uddannelseskæden: fra SDU til HHX, fra HHX forenklet i brobygning til 8. klasser. Med 2 universitetsstuderende, 26 HHX-elever og 112 folkeskoleelever.
Et studieområdeforløb i digitalisering, med informatik, matematik og samfundsfag. AR-produktion i Zapworks. Med 150 elever, 7 undervisere og pressedækning af den afsluttende fernisering.
Et virtuelt AR-lag oven på en skoæske med ekstra information og oplevelser for kunderne. Gennemført i afsætningsrettet Engelsk på GF1 (dec. 2021).
Håndværkerelever bidrager med kommentarer og forslag til anvendelse af AR i brobygning for 8. klasser.
Augmented Reality som introduktion til en abstrakt forretningsmodel og som et alternativ til bøger.
Et modul med en augmenteret SWOT-analyse model, udarbejdet på HHX og gennemført indtil videre i EUD/EUX (april 2021)
EUD-undervisere i Svendborg har arbejdet med at fremstille deres egne faglige AR-undervisningsmaterialer, som bliver tilgængelige via Zap-koder på printede ID-kort. Materialerne skal bruges med elever i skibsmontør-, snedker- industritekniker- og mureruddannelsen.
Der er intet uddrag, da dette er et beskyttet indlæg.
Hvad er AR og hvor er det relevant? Eleverne afprøver Zapworks, Zappar og løser en præsentationsopgave. Gennemført på GF2 i faget Afsætning.
Lokale AR-workshops for udskolingslærere i hele Sønderborg Kommune (BC Syd, forår 2022).
Et forretningsorienteret projekt på tværs i uddannelseskæden, fra 10. kl. til og med de merkantile ungdomsuddannelser. Med AR-kommunikationsmaterialer og repræsentanter fra erhvervslivet.
Der er intet uddrag, da dette er et beskyttet indlæg.
Overraskede og begejstrede elever: “Yes – det virker!” “Jeg kunne rigtig godt lide det, at prøve de der apps og den måde at præsentere.”
Når Corona-begrænsninger åbner døren til nye virkeligheder.
En introduktion til AR for 10. kl. elever fra Assens Kommune på Det Blå Gymnasium Vestfyn. Med fokus på anvendelsesmuligheder for AR i forskellige brancher.
Et modul i uddannelseskæden: fra SDU til HHX, fra HHX forenklet i brobygning til 8. klasser. Med 2 universitetsstuderende, 26 HHX-elever og 112 folkeskoleelever.
Augmentering af visitkort med personlige profiler og video, som supplement til konkurrencerne på Skills Stafet. For 12 skolers 8. klasser i Assens Kommune.