Virtualisering med Augmented Reality
Vision
Projektet har som vision at producere en interaktiv teknologi-didaktisk model, som brugerne kan besøge virtuelt og opleve ved hjælp af Augmented Reality (AR).
Modellen ROBOdidaktik ligger til grund for denne augmentisering. AR-elementerne skal illustrere modellens elementer, og der præsenteres eksempler fra god undervisningspraksis. Eksemplerne skal lette forståelsen af modellen og inspirere til egen undervisning.
Den AR-virtualiserede model vil indgå i lærerworkshops, som afholdes af Syddansk Universitet.
Proces
Syddansk Universitet (SDU) forestår den teknologiske augmentering af modellen ROBOdidaktik.
Projektskolerne bidrager med deres praksisviden og elementer fra undervisningsforløb, fx 3D scanninger, foto- og filmoptagelser, interviewklip, digitale læringsprodukter fra elever etc.
Arbejdsproces
I løbet af forår 2020 blev der udarbejdet en prototype af 2 specialestuderende fra SDU. På baggrund af prototypen blev der konkluderet på muligheder og forhindringer. App´en blev videreudviklet grafisk, og der blev indsamlet materialer til indholdet fra projektskolerne.
I løbet af efterår 2020 færdigudviklede programmørerne app´en, som kunne publiceres via Playstore i december 2020. Sideløbende har undervisere fra en række skoler på forskellige niveauer bidraget med idégenerering til AR-elementer og med eksempler fra deres undervisning i forhold til de enkelte elementer i ROBOdidaktik. Eksemplerne blev videooptaget.
Aktuelt
Vejledningen til ROBOdidaktik vs. 2.0 (juni 2020) er udarbejdet af undervisere og ledere i projekterne ROBOlæring og ARducation, videreforarbejdet af Gunver Majgaard, SDU, og Regina Lamscheck-Nielsen, projektledelse. En didaktisk ramme til beskrivelse af forløb kan downloades.
AR-app til undervisning med digital produktion: En prototype af projektets AR-app har set dagens lys!
App´en illustrerer elementerne i modellen ROBOdidaktik med augmented reality og skal bruges i lærerworkshops.