ARducation omtalt i Region Syddanmarks nyhedsbrev, januar 2022

Augmented Reality (AR) er stadig en relativ ny teknologi. I ARducation samarbejder 3 erhvervsskoler og -gymnasier med Syddansk Universitet om at implementere AR i undervisningen.
Aktuelt har omtrent 7.000 elever fra ungdomsuddannelser og grundskoler fra Vestfyn, Svendborg og Sønderborg udforsket AR-apps, bragt AR ind i merkantile innovationsprojekter eller selv afprøvet AR-programmering. Indtil videre er 24 unikke undervisningsforløb blevet gennemført del- eller helvirtuelt i faser med Corona-nedlukning.
Fokus er nu på sluteventet d. 4. maj 2022 på SDU.

Projekt ARducation

I projektet ARducation (2020-2022) samarbejder 3 erhvervsskoler og -gymnasier med Syddansk Universitet (SDU) om at implementere Augmented Reality (AR) i undervisningen. Ved hjælp af AR udvides eller forstærkes den visuelle oplevelse af virkeligheden med et virtuelt lag. Teknologien er stadig relativ ny, men i kraftig vækst. AR kendes allerede fra diverse spil og bruges derudover fx til at berige museumsoplevelser, visualisere produktionsprocesser i industrien samt i marketing, hvor kunder kan placere produkterne virtuelt i egne fysiske rammer.

Indtil videre har ca. 7.000 elever fra ungdomsuddannelser og grundskoler i Vestfyn, Svendborg og Sønderborg udforsket AR-apps, bragt AR ind i merkantile innovationsprojekter eller endda selv afprøvet AR-programmering. 24 undervisningsforløb er blevet gennemført og gentaget, flere af dem del- eller helvirtuelt i faser med Corona-nedlukning.

Erhvervslivet leverer inspiration og de udfordringer, som eleverne omsætter til bemærkelsesværdigt nytænkende løsninger

Aktuelt har merkantile grundforløbselever i Sønderborg fremstillet skoæsker med AR-koder. Dermed får kunder indsigt i skokoncernens forretningsetik og adgang til instruktionsvideoer og fantasy storytellings. På Vestfyn har Informatik-eleverne på HHX kodet og levendegjort FN’s Verdensmål i en AR-kube. Det er også blevet til augmenterede bykort i Sønderborg og til nye måder at præsentere malerfaget på i Svendborg. I samme by augmenterer HTX-elever aktuelt en faglig skattejagt til brobygningsformål, imens HHX samarbejder med Fremtidens Havn om at berige DGI’s Landsstævne med AR-effekter.

SDU bidrager med teknologisk og didaktisk ekspertise

Samlet kvalitetssikrer forskere undervisningsforløbene ved at benytte den teknologi-didaktiske model ROBOdidaktik. Modellen er samtidig blevet augmenteret af kandidatstuderende og er nu frit tilgængelig som en interaktiv app. ROBOdidaktik anvendes på teknologiworkshops for undervisere, til dialoger på skolerne og i seminarer på SDU.

Aktuelt er fokus på sluteventet d. 4. maj 2022 på SDU – følg med her: arducation.dk