Grindsted HTX/HHX og Billund Skolen: “Digital dannelse i udskolingen” (2019)
Gennemført i februar 2019, som en portefølje af 4 forløb for samtlige 6. – 9. klasser på Billundskolen. Forløbene omhandler digital dannelse med fokus på datahåndtering, i en tematisk sammenhæng:
Sociale medier, søgning og indsamling af information samt it-sikkerhed. Konceptet med forløbene er udviklet i samarbejde med Billundskolen, Billund. Grundskoleeleverne møder én gang på hver årgang elever fra HTX/HHX, som igennem virkelighedsnære cases og øvelser kan gøre problemstillingerne relevante for folkeskoleelverne. Formålet med undervisningen er at vise eleverne hvilke spor de efterlader på internettet og hvilke konsekvenser det kan have for dem og for andre.
Elever | Udvalgte HTX- og HHX-elever som “undervisningsassistenter” fra hovedsageligt 2. g. Samtlige elever fra 6., 7., 8. og 9. klasse på Billundskolen involveret. |
Kompetence-mål |
|
Omfang: | 1 modul af 90 minutter (per folkeskoleklasse) + 2 * 45 min. HTX/HHX-elev – underviser forberedelse for hver årgang |
Undervisere | Ansvar hos HHX/HTX lektor Bente Sørensen, Erhvervsgymnasiet Grindsted, med HTX/HHX-elever som aktive og centrale “undervisningsassistenter” |
Fysiske rammer | Afholdt på Billundskolen i klasselokaler |
Indhold | 4 delprojekter, der supplerer hinanden gensidigt:
Indhold:
|
Metoder | Motivation og identifikation opnås ved, at HTX/elever er centrale i undervisningen i klasserne. Hermed sikres en identificering af problemstillingerne. Konkrete cases skal skabe sammenlignelighed med de unges egen dagligdag/verden. HTX-elever forberedes på de forskellige klassetrin – lige som cases vendes inden de anvendes i undervisningen i folkeskolen.
|
Erhvervsliv | Forløbet spiller ind i regeringens Digitaliseringsstrategi 2016-2020: ”Børn og unge skal opbygge digitale kompetencer og dannelse, så de fra en tidlig alder bliver rustet til at begå sig i den digitale virkelighed. (…) kompetent og sikker færden i det digitale samfund skal gøre børn og unge bevidste og målrettede i deres brug af teknologi, så de kan begå sig trygt og sikkert på nettet. Undervisningsforløb og materiale til børn og unge i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne skal give eleverne konkrete digitale færdigheder, så de blandt andet kan interagere digitalt med samfundet”. |
Evaluering |
|
Forberedelse |
|