“Nye virkeligheder i undervisningen”
Masser af danskere bruger i dag teknologierne Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR) med den største selvfølgelighed.
Virtual Reality betegner som bekendt en virtuel verden, mens Augmented Reality blander det fysiske og virtuelle miljø – de mest kendte eksempler er nok spillet Pokemon Go og Snapchat. Begge
applikationer kombinerer smartphonekamera og grafik i samme visning.
Vi er nu ved at undersøge, om teknologien er moden nok til at kunne anvendes med lige så stor selvfølgelighed til undervisning og træning, og hvordan man bedst bruger den til disse formål.
Umiddelbart har Extended Reality, som er en samlebetegnelse for VR og AR, en række egenskaber, som virker oplagte at udnytte i undervisnings- og læringssituationer:
- Det giver mulighed for statisk og dynamisk visualisering af 2D- og 3D-systemer
- Det kan give intense oplevelser (som at være der selv)
- Det giver mulighed for at interagere med det virtuelle system
I undervisningssammenhænge bliver alle disse elementer ofte udnyttet i kombination.
Publiceret i Aktuel Naturvidenskab (nr. 6/2020) v/ Gunver Majgaard, Syddansk Universitet.
Eksempel fra undervisningsforløb på Det Blå Gymnasium Sønderborg, marts 2019.