Svendborg 10. klasser: “Brobygning med AR & virtuelt åbent hus”
OM FORLØBET |
Forløbet “Brobygning med AR & virtuelt åbent hus” tilføjede AR-elementer og 3D til de klassiske præsentationer af de muligheder, der ligger i en ungdomsuddannelse på HHX/HTX i Svendborg. Gennemført som fysiske brobygningsbesøg af HHX og HTX Svendborg på kommunens grundskoler i november/december 2020. Videreudviklet til en ren virtuel gennemførelse i uge 3 / 2021.
Virtuelt åbent hus blev gennemført d. 30. jan., 9. feb. og 23. feb. 2021. |
Elever og undervisere |
Brobygning nov.-dec. 2020: I alt ca. 670 elever fra 7 grundskoler/efterskoler i Svendborg Kommune, gennemført af brobygningsansvarlige Christina Fisch-Thomsen og Lars Buch.
Virtuelt åbent hus, jan.-feb. 2021: (undervisere, elever) |
UNDERVISNINGSDESIGN |
Læringsmål:
Indhold og rammer: Brobygningen foregik i form af personlige præsentationer for op til flere klasser adgangen, med en varighed på 45 min. Afholdt på skolerne. Indhold:
Virtuelt åbent hus: Tilretteagt som et online arrangement, hvor gæster (unge og forældre) kunne opleve skolens arealer og faciliteter virtuelt samt komme i personlig live-dialog med undervisere og nuværende elever. Live-delen af arrangementet foregik i TEAMS rum. Pædagogiske metoder og elevernes læringsproces: Brobygning:
Evalueringer: Brobygningen, som evalueret af de brobygningsansvarlige: Eleverne oplevede at HHX/HTX har fokus på innovative løsninger. Ved at bruge studiekort med AR, positionerede skolen sig i elevernes bevidsthed på en måde der adskiller sig fra andre ungdomsuddannelser. Eleverne tog kortene med hjem og havde dermed en konkret mulighed for at kunne videregive oplevelsen og informationerne til forældre og venner. (Antal clicks) Virtuelt åbent hus:
|
DIGITAL PRODUKTION |
Brobygning: Som teknologi blev Zapworks anvendt til augmentering af videoer. Zap-koder trykt på studiekort (kort-printer). De unge downloadede og benyttede app´en Zappar for adgang til yderligere information og oplevelser.
Virtuelt åbent hus:
|
DIGITAL DANNELSE |
Elevernes stiftede bekendtskab med en for dem ny teknologi (Zappar) og fik dermed en oplevelse af nye teknologiske muligheder, som et bidrag til at fremme deres STEM-kompetencer.
Det virtuelle åbent hus arrangement er stadig innovation i Danmark. Kombinationen mellem live møder og rundture i det virtuelle rum blander virkeligheder, udfordrer brugernes forståelse af normalitet og formidler et indtryk af fremtidige muligheder i kraft af nye teknologier. |
OMVERDEN |
Forløbet var designet til at bidrage til elevernes karrierelæring. Via brobygningen fik eleverne et indtryk af, hvordan nye teknologier indgår i undervisningen på erhvervsgymnasierne i Svendborg.
Inddragelse af cases fra erhvervslivet gav de unge en forståelse for, hvordan der undervises praksisbaseret og praksisrettet på en erhvervsrettet ungdomsuddannelse. |
I brobygningspræsentationen og foldere for HHX indgik Zap-koder, som giver adgang til yderligere information og videoer med ledere, studievejledere og elever.
Det virtuelle åbent hus bød også på en virtuel rundtur på lokationen, hvor gæsterne har mulighed for at lytte til rektor, uddannelsesleder, studievejleder og elever undervejs.
Modellen over Svendborg Erhvervsgymnasiers lokation, med ankerpunkter for videoberetningerne.