Vestfyn: “Introduktion til Cospaces” – feb. 2020
OM FORLØBET |
Gennemført som et flere-trins forløb i feb.-marts 2020 i uddannelseskæden på Vestfyn: Syddansk Universitet > HHX > brobygning for elever fra 8 folkeskoler i Assens Kommune (Vissenbjerg, Peder Villemoes, Hårby, Strandmølle, Ebberup, Glamsbjerg, Tommerup og Aarup). |
Elever og undervisere |
Konceptet er udviklet af Kasper M. Rasmussen og Emil D. H. Langer, specialestuderende SDU, samt videreudviklet til brobygningsformål af Alexander Gam Østergaard, DBG Vestfyn. |
UNDERVISNINGSDESIGN |
Undervisningen var tilrettelagt som et kort introduktionsmodul til anvendelse og blokprogrammering af AR i Cospaces. Modulet for HHX havde en højere kompleksitet og krav end modulet for 8. kl.-eleverne.
Elevernes opgaver / læringsprodukter: Blokprogrammerede små AR-produkter. Undervisningsmaterialer:
Læringsproces: Efter et oplæg med demonstration af funktionaliteter i Cospaces, arbejdede eleverne parvist. Underviserne observerede progressionen og assisterede elevgrupperne undervejs. Evalueringer af elevernes læringsprodukter : Underviserne fulgte AR-produktudviklingen i elevgrupperne undervejs. 3 af produkterne blev udvalgt til præsentation via storskærm foran klassen. Via en afstemning i klassen blev vinderproduktet kåret og belønnet med en lille præmie. |
DIGITAL PRODUKTION |
Udstyr: En computer per elev eller per elevpar. Egne smartphones til frenvisning af AR-produkter.
Teknologi: Eleverne fremstillede AR-produkter i CoSpaces, som anvender et 3D-udviklingsmiljø med blokprogrammering (et uddannelsesrettet program). Her benyttede eleverne de elementer, muligheder og rammer, som programmet byder på. Worked examples: Underviserne fremstillede et “worked example” sammen med eleverne i starten af modulet. Dernæst kunne eleverne vælge at arbejde videre på dette eksempel eller selv at starte forfra med en egen produktion. Underviserne benyttede en legende tilgang, hvor eleverne kunne eksperimentere og det var tilladt at fejle. Underviserne trådte til og assisterede, når der opstod problemer eller spørgsmål. |
DIGITAL DANNELSE |
Eleverne opdagede AR som et nyt digitalt medie og som understøttelse af fagligt indhold.
Eleverne arbejdede parvist i praksisfællesskaber. Eleverne trænede deres analytiske fremgangsmåde og planlægning via blokprogrammeringen. Dermed blev de bragt nærmere computational thinking. Individuel relevans: Valgfri fremstilling af egne produkter, ud fra de givne muligheder og rammer for animationer i CoSpaces. |
OMVERDEN |
Uddannelseskæden og karrierelæring:
Forløbet blev gennemført i uddannelseskæden, hvor elementer af det samme faglige modul blev genbrugt.
Samfundsaspekter:
|