Vestfyn: AR-visitkort på Skills Stafet – sept. 2019
OM FORLØBET |
Gennemført i september 2019 sideløbende og som et ekstraordinært supplement til de igangværende konkurrencer på Skills Stafet. I forløbet fremstillede alle elever deres egne AR-visitkort. |
Elever og undervisere |
I alt 450 elever fra 12 folkeskolers 8. klasser i Assens Kommune, med forskellige EUD- og HHX-undervisere på forløbets stationer.
Konceptet er udviklet på DBG Vestfyn, af Carsten Hogrefe, Alexander Gam Østergaard og Helle Belin, med Bente Thomsen, Business College Syd, som advisor. |
UNDERVISNINGSDESIGN |
Læringsmål: Produktion af personlige AR-visitkort.
Indhold og rammer: Forløbet var tilrettelagt med et samlet tidsforbrug på ca. 80 min., fordelt over varigheden af skills stafetten på DBG Vestfyn. Forløbet fandt sted på forskellige stationer i diverse lokaler på EUD-afdelingen af DBG Vestfyn: Kantine, computerlokale og klasselokale. Kronologiske sektioner i forløbet:
Elevernes opgaver / læringsprodukter:
Læringsproces: Eleverne arbejdede selvstændigt, parvist med AR-produktionen og dernæst individuelt. Perspektiveret med oplæg fra underviser. Undervisningsmaterialer: Instruerende manualer, manual (1), manual (2). Evalueringer:
|
DIGITAL PRODUKTION |
Udstyr: Et computerlokale (12 pc´er), en kortprinter og elevernes egne smartphones til fremvisning af AR-visitkortene.
Teknologier:
|
DIGITAL DANNELSE |
Eleverne opdagede AR som et nyt digitalt medie og som understøttelse af fagligt indhold.
Eleverne arbejdede parvist i praksisfællesskaber. Forløbet fulgte en klar rammesætning, både ift. tidsstyring, lokationer, indholdsmæssige kravspecifikationer og teknisk produktion. Dermed var forløbet styret, men fik alligevel individuel relevans, idet de unge arbejdede med deres egne profiler for visitkortene. |
OMVERDEN |
Uddannelseskæden og karrierelæring:
Forløbet blev gennemført i rammerne af Skills Stafet og udvidede yderligere sigtet om at give de unge fra 8. klasserne indsigt i fagligt indhold og de metoder, der praktikseres i erhvervsuddannelserne. Desuden blev der relateret til muligheder med AR i erhvervslivet, og dermed gjort opmærksom på diverse kommercielle aspekter. |
Augmenterede visitkort
Almindelige studiekort printes med individuelle koder. Koderne scannes i Zappar-app´en og giver adgang til elevernes videoproduktioner som augmented reality.
En video afspilles på smartphone eller tablet samtidig med, at brugeren ser den virkelighed som brugeren befinder sig i fysisk.