Er gennemført i ugerne 3-5 2019. Med elev-elev undervisning og assistance.
Elever |
- 18 elever fra 10 Campus Gym-linjen. Alder 16-17 år, 1/3 piger, 2/3 drenge.
- 3 elever fra 3. års HHX klassen med IT-B som studieretningsfag.
|
Læringsmål |
Folkeskoleeleverne skal
- orienteres om Informatik på HHX og karrieremuligheder
- introduktion i ”an hour of code” på code.org
- introduceres til og afprøve blokprogrammering APP LAB
HHX eleverne skal
- kunne formidle et allerede indlært stof
- forberede et undervisningsforløb
- beherske blokprogrammeringsværktøjerne og udvise rutine i anvendelse af APP LAB på Code.org.
|
Omfang |
9 moduler over en 3-ugers periode, 2-3 moduler pr. gang. |
Undervisere |
Jan Klembach – IT og Informatik lærer HHX; Jesper Piculell – Informatik og IØ lærer HHX, med 3 elever fra HHX3D (IT-A) som “assistenter”; ledsaget af 10. klasses lærer i matematik |
Fysiske rammer |
Afholdes på Varde 10 Campus i et fysiklokale, indrettet med faste gruppeborde. Folkeskoleeleverne medbringer egne pc´er. |
Indhold |
- Introduktion til dagen
- Orientering om Informatik på HHX og karrieremuligheder v/ underviserne
- Introduktion i ”an hour of code” www.code.org v/ HHX-elever
- Introduktion til og afprøvning af udviklingsmiljøet i APP LAB i code.org v/ underviserne og HHX-eleverne. HHX eleverne supplerer hinanden og har hver deres undervisningsopgaver. Mens den ene underviser, hjælper den anden folkeskoleeleverne – suppleret af underviserne. Eksempel: HHX elever beskriver, hvordan det foregår.
- Introduktion i 3 lagsarkitektur, arbejde med frontend (interaktionsdesign – skærm) og backend (blokprogrammering/javascript). Funktioner, variabler, løkker og iterationer
- Gruppearbejde i videreudvikling af gennemgåede opgaver eller med et eget udviklet spil / program.
- Gensidig præsentation af løsninger for HHX-elever, som giver feedback.
|
Metoder |
- Korte loops med skift mellem introduktion til opgaver (nye funktioner) og elevernes selvstændige arbejde
- Konkurrenceelement
- Observation af elevernes progression med deres opgaver via APP Labs underviserindgang
- Grundig forbedelse og løbende guidning af HHX-elever i forhold til deres faglige bidrag og deres hjælperfunktion
- Elev-elev undervisning; efter eget udsagn har HHx-eleverne “nemmere ved at forklare nogle af tingene, vi er aldersmæssigt nogenlunde på samme plan som 10. kl. eleverne” – se videoklip
|
Erhvervsliv |
– |
Evaluering |
Evalueringsmetoder, med folkeskoleeleverne og HHX-eleverne
- Læringsprodukter: Afsluttende vurdering af eksterne dommere
- Spørgeskema, evaluering i uge 6, suppleret med elevinterview
- Videointerview med HHX-elever
- Videointerview med lærer fra 10. klasse
Evalueringsresultater
|
Forberedelse |
HHX eleverne har gennemgået et programmeringsforløb i online web programmeringsplatform (APP LAB). |