BC Syd, HHX: “AR-visualisering af Sønderborgs udvikling”, uge 10/2020
OM FORLØBET |
Gennemført i uge 10 2020, trefagligt som en projektuge, med 4 dage á 6 timer + 1 dags fremlæggelse.
Beskrivelsen er udvidet med undervisningsmaterialer og videooptagelser af 4 HHX-elever, BC Syd. |
Elever og undervisere |
|
UNDERVISNINGSDESIGN |
Undervisningen var tilrettelagt som et samlet forløb med progression undervejs via opgaver hver dag, milepæle og mellemafleveringer til godkendelse undervejs i processen. Forløbet blev afsluttet med eksamenslignende vurderinger og en derefter følgende “fernisering”. På ferniseringen blev elevernes læringsprodukter promoveret, og pressen var inviteret. Download ugeprogrammet.
Elevernes opgaver / læringsprodukter: Download underviserens problemformulering til eleverne (pdf)
Undervisningsmaterialer:
Læringsproces:
Evalueringer:
Forberedelse og opfølgning:
|
DIGITAL PRODUKTION |
Den digitale AR-produktion foregår v.hj.a. app´en Zappar og i programmet Zapworks. Dermed bestod produktionen mere i en producerende anvendelse af AR end i decideret programmering af AR. Se eleverne beskrivelse af deres teknologiske arbejde (video 01:17 min.).
Yderligere arbejdede eleverne med medier for at producere AR-lag: digital videoproduktion, billedbehandling, scanninger og andre elementer så som quiz. Eleverne kunne redegøre for deres rollefordeling i de enkelte grupper. Eksempel: Elevgruppe forklarer deres indbyrdes rollefordeling (video, 00:38 min.). Til gruppeintern kommunikation benyttede eleverne forskellige platforme, herunder også de sociale medier. |
DIGITAL DANNELSE |
Eleverne opdagede AR som en mediebaseret understøttelse af fagligt indhold. Eleverne formåede i denne proces også at relatere til den fremtidige udvikling for AR (fx AR-briller). Nogle elevgrupper fremstillede AR-understøttede produkter som samlede koncepter. Dermed blev der arbejdet målrettet på digital myndiggørelse i en større kontekst.
Underviseren lagde i sit oplæg op til kritiske overvejelser om AR som en mulig forretningsidé, ved at påpege bl.a. sikkerhedsaspekter og interaktionsdesignet: ”Er investeringen i AR det værd?” I rammerne af det trefaglige forløb var der også høj fokus på referencer og verificering, kildehenvisninger og studieteknik. Her krydsede digital dannelse altså også over til almen dannelse i uddannelsen. |
OMVERDEN |
Der blev arbejdet med samfundsrelevante aspekter, idet eleverne benyttede AR til illustration af samfundsudvikling, med lokalt fokus på Sønderborgs byudvikling.
De merkantile aspekter blev undersøgt, fx i form af kommerciel forretningsudvikling og detailhandlen i byen. Enkelte grupper havde indarbejdet en start-up virksomhed i deres projekt. Projektet havde ikke specifikt fokus på karrierelæring. Men eleverne formåede at reflektere ind i deres fremtid, når de blev spurgt, om og hvordan projektet havde haft indflydelse på deres egne karriereovervejelser. Se videooptagelse (1) (01:17 min.) og videooptagelse (2) (00:39 min.). |
Fra undervisningsmaterialerne
Tracking image
Elevers læringsprodukter
AR-virtualiserede bykort
Gruppepræsentation
Videooptagelse af elevberetning om en af forretningerne i byen
Elevernes refleksioner
Om rollefordelingen i arbejdsgruppen
Karriereovervejelser
Jyske Vestkysten, 14. marts 2020
Digitaliserings-underviserne havde på forhånd gjort klar til fernisering af elevernes produkter fra projektugen. Ferniseringen fandt sted d. 11. marts 2020 på Det Blå Gymnasium Sønderborg under deltagelse af pressen.