Vestfyn: “Hvad er AR og hvad kan AR bruges til?”
OM FORLØBET |
En introduktion til AR i rammerne af et besøg fra 10. kl. elever fra Assens Kommune på Det Blå Gymnasium Vestfyn. Med fokus på anvendelsesmuligheder for AR i forskellige brancher. Gennemført d. 29. nov. 2020 i løbet af 1 lektion. |
Elever og undervisere |
I alt 160 elever fra Assens Kommunes 10. kl. Center; med ca. ligelig kønsfordeling. Konceptet er udviklet på DBG Vestfyn, af Carsten Hogrefe, bl.a. underviser i samfundsfag. Med deltagelse af lærere fra 10. kl., i fagene matematik og science, dansk, engelsk og design, såvel som samfundsfag. |
UNDERVISNINGSDESIGN |
Læringsmål:
Indhold og rammer: Forløbet var tilrettelagt med et samlet tidsforbrug på ca. 45 min. Forløbet fandt sted i kantinen på DBG Vestfyn, med demonstration af AR-teknologien via projektion af apps på storskærm. Kronologiske sektioner i forløbet:
Pædagogiske metoder og elevernes læringsproces:
Evalueringer:
|
DIGITAL PRODUKTION |
Udstyr til præsentation: Smartphone med forudinstallerede AR-apps, koblet op på en projektor.
Forløbet omhandlede ikke digital produktion, men anvendelse af AR-apps. For at give indsigt i det, benyttede underviseren en legende tilgang. |
DIGITAL DANNELSE |
I løbet af sin præsentation kom underviseren ind på etiske betragtninger, fx når teknologier muliggør iagttagelse af personer eller begivenheder fra distancen 24/7.
Elevernes blev præsenteret for en for dem ny teknologi og fik dermed en oplevelse af nye teknologiske muligheder, som et bidrag til at fremme deres STEM-kompetencer og computational thinking. |
OMVERDEN |
Forløbet bidrog til elevernes karrierelæring. Via denne brobygning fik eleverne et indtryk af, hvordan nye teknologier indgår i undervisningen på DBG Vestfyns., samt hvordan man arbejder med STEM kompetencer i Informatik-faget i en ungdomsuddannelse.
Inddragelse af cases fra erhvervslivet gav de unge indsigt i, at der undervises praksisbaseret og praksisrettet på en merkantil ungdomsuddannelse. |