Augmented Reality i undervisningen
ARducation, jan. 2020 – juni 2022
”ARducation” vil gribe en af de største aktuelle vækstpotentialer i digitaliseringen af brancherne: Augmented Reality (AR).
Ny undervisning med AR – ”forstærket eller udvidet virkelighed” – skal fremme STEM kompetencer hos de unge på erhvervsgymnasier, i erhvervsuddannelser og i grundskolernes udskoling. Det indebærer en teknologididaktisk kvalificering af undervisere.
Projektet vil fokusere på de kommercielle innovationspotentialer for AR i fagene, tværfagligt, i nye studieretninger og i brobygningsaktiviteter. Eleverne skal lære at anvende AR-apps samt opnå en forståelse for brug af AR i industrien, på kontorområdet og i detailhandlen. Udvalgte hold vil desuden afprøve AR-tilpasning og AR-programmering i teknologifag og i informatik, og dermed skal også nye afleveringsformer med AR belyses.
Samtidig skal den teknologi-didaktiske model ROBOdidaktik virtualiseres via AR. Her vil cases fra AR-undervisningen indgå. Didaktikken og den teknologiske anvendelse af AR til undervisningsformål formidles til undervisere i Region Syddanmark og i resten af landet.
Projektet realiseres på 3 erhvervsgymnasier og 3 erhvervsskoler, samt deres lokale grundskoler. Syddansk Universitet vil stå for den teknologiske produktion af ROBOdidaktik og for forankring via lærerkvalificering.
FNs verdensmål
FNs verdensmål vil indgå i casearbejde på HHX/HTX/EUD og delvist også i forløb, der kommer til at foregå med udskolingsklasser fra grundskolen. Erfaringer viser, at motivation og kreativitet øges hos de fleste elever, når teknologibrugen sættes i en større kontekst, såsom igennem etiske spørgsmål eller globale problemstillinger.
Relevante cases kan komme fra et eller flere af målene, særligt prioriteteringsmålene i Region Syddanmark. Casene designes under hensyn til deltagerforudsætninger, uddannelsesretning og -niveau. Mål (4) Kvalitetsuddannelse indgår naturligt via lærerkvalificering og reviews af de lokale forløb. Det samlede arbejde kan dermed på sigt bidrage til ”at sikre alle lige adgang til kvalitetsuddannelse og muligheder for livslang læring”.
Underviserne skal blive bedre rustet til at få de unges færdigheder i spil, når helt nye teknologier bliver anvendelige. Det gælder aktuelt Augmented Reality og kan være nye teknologiformer i løbet af kort tid. Dermed skal underviserne bidrage til at øge det antal unge, der har tekniske og erhvervsrettede færdigheder og kompetencer, mhp. deres videreuddannelse, beskæftigelse og iværksætteri.
Om STEM kompetencer
ARducation vil bidrage til at øge STEM kompetencer hos de unge i Regionen. It-kompetencer hører til viften af de teknologiske færdigheder, som udgør STEM-kompetencerne (science, technology, engineering, mathematics).
Projektets forskellige elevmålgrupper vil samlet opnå ny viden, nye teknologiske færdigheder og selv prøve at anvende Augmented Reality i forskellige kontekster. ARducation vil skabe et rum for, at de unge kan eksperimentere med, hvordan teknologien kan kommercialiseres og bidrage til nytænkning af processer.
I projektet vil underviserne og forskerne augmentisere den teknologi-didaktiske model ROBOdidaktik og arbejde med den i workshops til lærerkvalificering. Dermed vil også underviserne opnå nye kompetencer til fremme af de unges STEM-kompetencer.