Det ville vi med ARducation
Produktion og resultater
Projektdeltagerne i ARducation har arbejdet parallelt i de 2 planlagte spor:
- Augmented Reality (AR) er blevet implementeret i undervisningen
- Modellen ROBOdidaktik virtualiseres med AR og anvendes i lærerkvalificering
I de 3 projektkommuner Vestfyn, Svendborg og Sønderborg er undervisningsforløb blevet gennemført med 1.064 (af estimeret 560) erhvervsgymnasiale elever på HHX/HTX/EUX, med min. 1.001 EUD-elever på grundforløb og hovedforløb (af estimeret 2.300 EUD-elever), med 5.525 udskolingselever (af estimeret 6.700 grundskoleelever) og med min. 40 (af esti9meret 20) universitetsstuderende.
AR-teknologi og kommercialisering
ARducation har haft fokus på både teknologien og dens forretningsmæssige aspekter.
- HHX skulle tage udgangspunkt i Afsætning og Innovation, hvor eleverne ville arbejde med markedsgørelsen af den nye teknologi. I casearbejde med teknologivirksomheder ville eleverne bidrage med deres arbejde om markedspotentialer, markedsanalyser, prissætninger etc. ved test af nye systemer.
- Merkantil EUD (hovedforløb) ville samarbejde med skolens praktikvirksomheder om mulig implementering af AR i forretningsgangene mhp. en potentiel added value.
- I merkantil EUD (grundforløb) skulle eleverne lære at håndtere AR og at afprøve AR i fx jobsøgningsprocesser. Derudover skulle eleverne få indsigt i teknologiens forretningsmæssige betydning ved fx markedsføring af produkter eller ved kunderådgivning.
- I teknisk EUD skulle AR understøtte læringsprocesserne i fagene for at fremme forståelse af ellers skjulte tekniske processer. Faglærerne ville inddrage AR-materialer fra deres brancheområder.
- På HTX skulle eleverne arbejde med fremstilling af AR produkter, som også ville indgå i tværorganisatoriske projekter med merkantile fag.
- Udskolingseleverne ville få indsigt i forretningsmæssige aspekter af AR ved at relatere anvendelse deres AR-apps til fx salgssituationer, produktpræsentationer og personlig fremtræden over for omverdenen.
ROBOdidaktik og lærerkvalificering
Forskere fra Syddansk Universitet (SDU) ville anvende AR-teknologi til at virtualisere modellen ROBOdidaktik.
Dokumentation fra projektets undervisningsforløb skulle indgå som illustration af modellens didaktiske dimensioner.
Syddansk Universitet (SDU) ville benytte modellen i i alt 5 teknologi-didaktiske workshops for gymnasieundervisere, EUD-undervisere og grundskolelærere.
Tilsigtede effekter
Projektet foregik i rammerne af Region Syddanmarks handlingsplan for uddannelse og arbejdskraft 2018-2019. ARducation ville fremme de unges STEM kompetencer i regionen og samlet bidrage til indsatsområdet om “Digitalisering og digitale kompetencer”.
Op til 10.000 elever skulle være involveret fra erhvervsgymnasier, erhvervsuddannelser og grundskoler i hver af projektets tre kommuner Vestfyn, Svendborg og Sønderborg. Desuden ville også studerende fra Syddansk Universitet deltage.