Sammenhæng mellem uddannelserne
Uddannelseskæden i praksis
Politisk såvel som pædagogisk råbes på en større sammenhæng de enkelte uddannelsesniveauer imellem. Især overgangene kan være vanskelige for de unge: fra folkeskole til erhvervsskole eller til gymnasium, fra ungdomsuddannelse til videregående uddannelse eller til job.
Folkeskoler og ungdomsuddannelserne er begyndt at arbejde tættere sammen om brobygning, valgfag, lærerkvalificering etc. Også de videregående uddannelser udbyder deres former for “brobygningsforløb” eller inviterer ind i deres laboratorier eller på camps for afprøvninger. Engagerede virksomheder åbner deres døre for unge i udskolingen, for EUD-praktikforløb eller for studerende der ønsker at arbejde med projektopgaver.
Det organisatoriske bæres ofte igennem af personlige relationer mellem nøglepersoner på uddannelsesinstitutionerne med engagement og udsyn, også selvom samarbejdet typisk er ressource- og vedligeholdeskrævende.
Fra uddannelseskæde til læringskæde
Erfaringer med brobygningsforløb indikerer dog, at lærere og undervisere på de forskellige uddannelsesnivauer ofte arbejder ud fra forskellige logikker. Det skyldes typisk forskelligheder i bekendtgørelserne og forskellig didaktisk tænkning. Der tales stadig ”forskellige sprog”, med misforståelser, uklare forventninger og et uklart ansvar til følge.
ARducation vil arbejde videre på tidligere indsatsers ambition om at skabe en større sammenhæng og læringsprogression også henover overgangene. Der skal opnås en større fælles forståelse iblandt underviserne for de didaktiske elementer og de pædagogiske virkemidler, der kan være i spil ved undervisning med teknologisk produktion.
Modellen ROBOdidaktik vil danne afsæt i planlægning og evaluering af nye undervisningsforløb med Augmented Reality. Den augmentiserede model ROBOdidaktik vil blive anvendt i workshops for undervisere undervejs i ARducation og efter projektets afslutning.
Læringskæde og didaktik
Samspil med omverdenen indgår som en væsentlig del i undervisernes didaktiske overvejelser, herunder stillingtagen til sammenhæng imellem læringsmålene på de forskellige uddannelsesniveauer.
Organisering af forløb på tværs af uddannelser skal gerne understøtte læringsprogression hos de unge, på alle niveauer. En god lærer-lærer dialog er forudsætning for at afdække forudsætninger og muligheder, samt for at evaluere efterfølgende.
Erfaringer
Gode erfaringer med læringsforløb i uddannelseskæden haves bl.a. fra de syddanske projekter
Se også evalueringsrapporten crossingIT (2019) med pointer fra læringskæden, heriblandt elev-elev undervisning og inddragelse af virksomheder.